Efterårets møder 2022

Onsdag den 7. september 2022:  Syng, spis og snak

Tid: Onsdag den 7. september kl. 19.00-22.00
Sted: Viborg Idrætshøjskole, Vinkelvej 32, 8800 Viborg.
Tilmelding:   Klik her
Tilmeldingsfrist: 28. august
Entré:  150 kr. pr. person kr., som betales kontant eller på mobilepay ved indgangen til Spisesalen. Drikkevarer købes på stedet.
Med hjælp fra Nordea-fonden har højskolerne/friskolerne/efterskolerne skabt et projekt, der skal få danskerne til at mødes til fællesspisning og -sang. Formålet er at sprede glæden og værdien ved fællessang i hele samfundet.
Viborg Højskoleforening og Viborg Idrætshøjskole afholder en “Syng, Spis og Snak-aften” på Viborg Idrætshøjskole.
Højskoleforstander Erling Joensen og pianist Anders Hjorth Nielsen vil lede os igennem arrangementet, hvor der serveres god mad.
Vi skal synge nogle af de dejlige fællessange fra Højskolesangbogen – over maden og kaffen skal vi snakke løs!

Mandag den 19. september: Stig Glent-Madsen

Foredragsholder: Stig Glent-Madsen – ”Det nytter”!

Tid: Mandag den 19. september kl. 14 – 16
Tilmelding: Klik her
”Vi gør en forskel, når vi yder hjælp til verdens fattigste”. Gennem mange år i ledelsen af Folkekirkens Nødhjælp og Dansk Flygtningehjælp, heraf som formand i henholdsvis 8 og 10 år, har Stig Glent-Madsen besøgt projekter i mere end 40 udviklingslande. Han har hver gang – uden undtagelse – konstateret, at hjælpen har betydet en afgørende forskel for de mennesker, familier, landsbyer og samfund, som er hjulpet. Flere gange har han kunnet følge udviklingen over mange år – og set, at uddannelse og anden hjælp har betydet, at tilværelsen hos mange har forbedret sig markant. Børnedødeligheden er faldet, færre er syge, og bekymringen for det næste måltid er mindsket eller forsvundet. Mødet med flygtninge og fattige er altid givende og inspirerende. Han er også hver gang blevet klogere på sit eget liv. Trods vanskelige livsvilkår har mange udsatte ofte en stærk overlevelseskraft og vilje til at hjælpe andre i tilsvarende eller værre situationer.
Gang på gang har det slået Stig Glent-Madsen, at vi – trods forskellige livsvilkår – har samme tilgang til mange forhold. Kærligheden til familien og viljen til at bringe børnene godt i vej er almen gyldig – uanset om høsten igen er slået fejl, eller man som flygtning er langt fra hjemmet. Altid har han mødt åbenhed og taknemmelighed. Takken og forståelsen for andres anderledes livsvilkår vil han gerne viderebringe.

Om Stig Glent-Madsen: Landsdommer ved Vestre Landsret i Viborg: Han driver den humanitære hjælpefond ”DET NYTTER”.

Mandag den 10. oktober: Brian Hansen

Teaterforedrag: Det komiske og det tragiske – et foredrag om at gribe humoren i hverdagen.

Tid: Mandag den 10. oktober kl. 14 – 16
Tilmelding: Klik her
”Når noget er tragisk kan det blive så tragisk, at det bliver komisk, og når noget er komisk, kan det blive så komisk, at det bliver tragisk”. Med udgangspunkt i den italienske teatertroldmand Dario Fo vil vi afsøge det at gøre humor til en aktiv del af hverdagen. I foredraget kommer vi omkring Molliere og Holberg og Storm P, samt andre danske humorister.

Et levende teaterforedrag hvor teaterscenens tragedier og komedier blandes med genkendelige situationer fra hverdagen.
Om Brian Hansen:
Skuespiller, historiefortæller, komiker og foredragsholder. Brian Hansen er en underholdende og inspirerende foredragsholder, som med sin udstråling smitter af på sine omgivelser. Han er stærkt inspireret af sit møde med Dario Fo og har gennem sin lange karriere haft formidlingen i centrum. Mange vil kende ham som tidligere højskolelærer fra Ry Højskole.

Onsdag den 2. november: Asbjørn Riis-Søndergaard

Foredragsholder: Asbjørn Riis-Søndergaard – Den bæredygtige tidsånd

Tid: Onsdag den 2. november kl. 19-21
Sted: Viborg Idrætshøjskole, Vinkelvej, 8800 Viborg
Tilmelding: Klik her
Med FN’s 17 Verdensmål, Grete Thunberg-bevægelsen, bred mediedækning og folkelig appel, er vi som civilisation på vej til at gennemføre et historisk kursskifte mod en mere bæredygtig verden. En transformation som har store konsekvenser for alle områder af vores liv og samfund. Hvad indebærer den nye tidsånd og hvilke dilemmaer og hindringer står vi over for, for at vi som verden kan nå FN’s 17 Verdensmål inden 2030 og skabe bæredygtige samfund inden for de planetariske grænser. Hvilken betydning har kursskiftet for den økonomiske vækst, den mentale trivsel og for vores mulighed for at leve gode liv?
Bæredygtighedsfilosof og foredragsholder Asbjørn Riis-Søndergaard tager os med på en rejse ind i filosofien bag en grøn og bæredygtig verden, der omfatter alt fra klimavidenskab, til nye grønne virksomheder og etisk, ansvarligt forbrug og giver, med udgangspunkt i filosofien, en række bud på hvorfor den bæredygtige livsstil er inspirerende og attraktiv. Der vil også blive rig mulighed for at diskutere hvilke dilemmaer og udfordringer vi står overfor som borgere, som højskole og som mennesker, samt hvad vi hver især forbinder med et bæredygtigt samfund.

Om Asbjørn Riis-Søndergaard:
‍Cand. Mag. i Filosofi og Historie og har mere end 10 års erfaring med formidling og storytelling.
‍Han har arbejdet som Presse- og kommunikationschef og som skribent i bl.a. Atlas Magasin, Politiken og Information.
‍Asbjørn er vokset op på højskoler rundt omkring i landet og har lige siden været optaget af filosofi, litteratur og samfund. Som filosofisk formidler med bæredygtighedsekspertise er Asbjørn på en mission for at inspirere til grøn omstilling og bedre trivsel i samfundet, gennem oplysning, debat og formidling.

Mandag den 14. november: Sørine Gotfredsen

Foredragsholder: Sørine Gotfredsen – Som Sørine læser Bibelen

Tid: Mandag den 14. november kl. 14 – 16
Tilmelding: Klik her
Med sin seneste bog fra 2020, ”Som Sørine læser Bibelen” ønsker Sørine Gotfredsen at inspirere til læsning af Bibelen. Den store bog rummer ikke blot fortællingen om forholdet mellem Gud og hans skabning, men sætter ord på et menneskes hele færd på jorden i forhold til tanker om liv, død, køn, venskab, tro, kærlighed, evighed og frelse. Samtidig er Bibelen en forudsætning for at forstå dybden af de temaer, der fylder så meget i dag, lige fra feminisme til værdidebat og arven fra 1968. Som Sørine læser Bibelen handler denne bog om det hele.

Om Sørine Gotfredsen: Uddannet journalist, præst ved Jesuskirken i Valby samt ivrig debattør, forfatter og flittig kommentator.

Torsdag den 1. december 2022:  Syng, spis og snak

Tid: Torsdag den 1. december kl. 19.00-22.00
Sted: Viborg Idrætshøjskole, Vinkelvej 32, 8800 Viborg.
Tilmelding:   Klik her
Tilmeldingsfrist: 24. november