Forår 2020 – Smugkig

23/01: Sigurd Barret:  Genforeningen – and all that jazz!. – En fortælling om at rykke grænser og skabe fællesskab

Hele Danmark markerer Genforeningen
Sigurd Barrett tryllebinder alle
Med sin indlevende, humoristiske og fagligt velfunderede historieformidling er Sigurd den helt rigtige til at formidle historien om Genforeningen til alle målgrupper.
Denne Jazzkoncert er en særlig koncert for voksne med henblik på jazzen og de melodier, der knyttede sig til tiden omkring Genforeningen. Jazzkoncerten lægger vægt på det musikalske og vil blive udført af Sigurd Barrett Trio.
Se video her
Tid: 23. januar 2020 – Aften
Sted: Bjergsnæs Efterskole, Arnbjerg Alle 10, 8800 Viborg
Entré: 80 kr.
Billetter: Købes via nembillet.dk
Arrangører: Viborgegnens Grænseforening og Viborg Højskoleforening

18/02: Jesper Moesbøl  – Den kommende Højskolesangbog – (på Viborg Idrætshøjskole om aftenen)

Yderligere tekst kommer senere

Tom Buk-Swienty Fotograf-Morten-HoltumTom Buk-Swienty: Den virkelige historie om Karen Blixen i Afrika

Tid: Onsdag den 4. marts kl. 19-21
Sted: Hovedbiblioteket i Viborg
Entré: 100 kr.
Arrangører: LOF Midtjylland, Viborg Bibliotekerne og Viborg Højskoleforening

Med sin selvbiografiske roman “Den afrikanske farm” fra 1937 om sine 17 år som kaffefarmer i Kenya slog Karen Blixen for alvor sit navn fast som internationalt kendt forfatter. Men selv om hendes bog har mange selvbiografiske elementer, er der tale om en roman. Store dele af bogen – og næsten alt i den senere Oscar-belønnede spillefilm “Out of Africa” (1985) med Meryl Streep og Robert Redford – er fiktion eller glamourisereringer.
Men hvad er den virkelige historie om Karen Blixen i Afrika?
Glæd jer til et oplysende og fængende foredrag, hvor I bliver inviteret med ind i Tom Buk-Swientys forfatterunivers og gennemgribende research og ikke mindst får et unikt indblik i Karen Blixens tilværelse i Kenya. – Læs mere her

30/03: Iben KrogsdalFra dybet –  Tilbage til taknemmeligheden – (i Sortebrødrehus om eftermiddagen + generalforsamling)

I bogen “Fra dybet” (2019) har Iben Krogsdal i samarbejde med 25 nulevende danske komponister skrevet nye salmer om glæde, sorg, taknemmelighed og længsel fra Det Gamle Testamente. Dermed har hun genoptaget en gammel – men i dag næsten glemt – tradition blandt salmedigtere for at skrive videre på tidligere tiders salmetekster.

Hvad sker der, når man skriver videre på 2500 år gamle tekster? Hvilke kampe i livet har vi tilfælles med mennesker i vores fjerne fortid? Og hvad gør egentlig livet værd at leve – når der nu også er så meget, der kan gøre det svært?

Oplev en højskoleaften, hvor vi synger, spiser og snakker

Tid: Onsdag den 15. april kl. 19.00 – 22.00
Sted: Viborg Idrætshøjskole, spisesalen
Tilmelding nødvendig  (Link kommer senere).
Entré:  100 kr. pr. person kr., som betales kontant eller på mobilepay ved indgangen til Spisesalen. Drikkevarer købes på stedet.

Viborg Højskoleforening og Viborg Idrætshøjskole afholder en Syng, Spis og Snak aften på Viborg Idrætshøjskole. Højskoleforstander Erling Joensen og pianist Anders Hjorth Nielsen vil lede jer igennem arrangementet, hvor der serveres god mad. Vi skal synge nogle af de dejlige fællessange fra Højskolesangbogen. Over kaffen skal vi snakke løs!